Autor: RED FORK

Latinski naziv: Dicentrarchus labrax

Engleski naziv: European seabass

Regionalni naziv: lubin, agač, levrek, brancin, dut, luben, smudut, morski grgeč

Opis i podrijetlo: Brancin (Dicentrarchus labrax) je riba iz porodice Moronidae koju karakterizira krupna glava te tamna mrlja na škržnom poklopcu. Tijelo je olovno-sive boje, bokovi su srebrni dok je trbuh srebrno-bijele boje. Može dosegnuti duljinu od 1 metra i masu od 14 kilograma. Rasprostranjen je u Sredozemnom moru i istočnom Atlantiku te oko Britanskog otočja.

Energetska i nutritivna vrijednost

Energetska vrijednost 100 g svježeg brancina iznosi 124 kcal / 519 kJ, od toga sadrži 23,6g proteina i 2,6g masti. Od minerala svježi brancin sadrži kalij (328 mg), fosfor (248 mg), magnezij (53 mg), selen (46,8 μg), kalcij (13 mg), željezo (0,4 mg), cink (0,5 mg). Od vitamina svježi brancin sadrži vitamine B kompleksa, tiamin (0,1 mg), riboflavin (0,2 mg), niacin (1,9 mg), pantotensku kiselinu (0,9 mg), vitamin B6 (0,5 mg), vitamin B9 (6 μg), vitamin B12 (0,3 μg), vitamin A (213 IU). Brancin sadrži i omega-3 masne kiseline, u 100 g svježeg brancina nalazi se 0,56 g DHA (dokozaheksaenska kiselina) i 0,21 g EPA (eikozapentaenska kiselina).

Brancin je riba male kalorijske vrijednosti koja sadrži mali udio zasićenih masnih kiselina i kolesterola. Odličan je izvor kvalitetnih proteina i omega-3 masnih kiselina. Sadrži različite vitamine i minerale od kojih je najbitnije spomenuti selen i vitamine B skupine.

Blagotvorna svojstva

Masnoće bilo biljne ili životinjske, sastoje se od masnih kiselina koje mogu biti nezasićene i zasićene. Masti pomažu i u apsorpciji vitamina topivih u mastima (Vitamini A, D, E i K), ali i sudjeluju u velikom broju i drugih bitnih procesa u organizmu, stoga ih u prehrani ne treba izostavljati. 

Zasićene masne kiseline su pri sobnoj temperaturi u čvrstom stanju, i najčešći izvori su životinjskog porijekla (meso, mast, jaja, maslac..). Zapadnjački način prehrane njeguje previsok unos zasićenih masnih kiselina, kroz crveno meso i razne procesirane prehrambene proizvode, što nepovoljno utječe na zdravlje. U drugom pogledu, nezasićene masne kiseline, kakve se primjerice nalaze u ribi, imaju pozitivan učinak na zdravlje. 

Blagotvorni učinci brancina očituju se kroz funkciju višestruko nezasićenih, omega-3 masnih kiselina koje smanjuju rizik od nastanka kardiovaskularnih bolesti, kroz snižavanje krvnog tlaka, snižavanje razina LDL i povećavanje razina HDL kolesterola. Također, omega-3 masne kiseline pokazuju i protuupalni učinak. 

Konzumacija brancina poboljšava funkciju mozga, smanjuje rizik od depresije i zbog svoje kombinacije masnih kiselina, aminokiselina i minerala selena, popravlja raspoloženje, te poboljšava vid. Selen je dio sustava enzima koji sudjeluju u obrani i zaštiti organizma od oksidativnoga stresa te je neophodan za proizvodnju i regulaciju hormona štitnjače. Selen kao mikronutrijent, je iznimno važan u raznovrsnoj i uravnoteženoj prehrani, a njegov nedostatak je povezan sa smanjenim učinkom i smanjenom ekspresijom selenoproteina, što se povezuje se s različitim neurološkim bolestima.

Kupovanje i čuvanje

Prilikom kupnje brancina treba obratiti pozornost na znakove koji nam govore je li riba svježa. To su čvrstoća i vlažnost tijela, sjaj i bistrina očiju, čvrstoća, vlažnost i sjaj ljuske, boja škrga te miris ribe koji ne smije biti neugodan. Riba se nakon ulova mora skladištiti na temperaturi od 0-4°C ako će se pripremati u kratkom roku ili se smrzava na -18°C kako bi se spriječilo kvarenje.

Priprema jela

Brancin je bijela riba idealna za sve načine pripreme – od riblje juhe, na lešo pa sve do pečenja na grillu ili u pećnici. Kada govorimo o pripremi hrane na visokim temperaturama, često slušamo o raznim spojevima koji nepovoljno utječu na naše zdravlje. Akrilamid je jedan od takvih spojeva, točnije kemijska tvar koja prirodno nastaje u hrani prilikom pripreme na visokim temperaturama, kao što je pečenje, prženje u fritezi i hrane sa roštilja. U tom pogledu, preporuka je koristiti roštilj koji nije na ugljen, odnosno najbolje je grilanje na ploči ili se možete odlučiti na pečenje u pećnici, uz razno povrće i mediteranske začine.Brancin se dobro se kombinira s limunom, peršinom, lovorovim listom, paprom i različitim povrćem.

email iconKontaktirajte nas
Opreativni program za pomorstvo i ribarstvo