Engleski naziv: carp; Latinski naziv: Cyprinus carpio;


Opis i podrijetlo

Šarani su najraširenija porodica slatkovodnih riba. Žive u toplijim i mirnim muljevitim vodama Europe, Sjeverne Amerike, Azije, u Crnom moru i nekim dijelovima Afrike. Uzgajaju se i u ribnjacima. Nastanjuju vode stajaćice ili rijeke sporijeg toka, koje su bogate vodenom vegetacijom, a ljeti se jako zagriju.Mogu narasti do 1 m i doseći težinu i do 20 kg. Najbolji su dvogodišnji šarani, teški 1-2 kg. Zimi se šarani ugoje, pa im je meso manje ukusno. Postoji više od 2000 vrsta šarana, a najpoznatije su tri: obični šaran, goli šaran i šaran zrcalar (veleljuskavi šaran).Običan šaran glavni je predstavnik porodice šarana. Ima produljeno, debelo tijelo potpuno prekriveno ljuskama. Prema staništu, boja mu varira od bijelo-zlatne do smeđe na leđima, a postaje svjetlija s bakrenim odsjajima po bokovima, te završava više ili manje svijetlim trbuhom.Veleljuskavi šaran ima vrlo velike ljuske, šaran zrcalar je ljuskav uglavnom po leđima, trbuhu i na početku repne peraje a goli šaran nema ljusaka.Šaranov mlječac ili ikra osobita je delikatesa koja se poslužuje pržena kao predjelo, ili se dodaje finim umacima.

Energetska i nutritivna vrijednost

Svježi šaran u 100 g sadrži: 75,8 g vode, 18 g proteina i 4,8 g masti. Obiluje vitaminima i mineralima. Od vitamina sadrži vitamin A, E, vitamine B skupine, a od minerala natrij, kalcij, željezo i cink. Bogat je kalijem i fosforom.Energetska vrijednost šarana je relativno visoka, tako da 100 g jestivog dijela sadrži 531 kJ ili 127 kcal.

DOBAR IZVOR – pojam se odnosi na one namirnice koje sadrže vitamine, minerale, proteine i vlakna u količini od najmanje 10% dnevnih potreba (RDA).

ODLIČAN IZVOR – pojam se odnosi na one namirnice koje sadrže vitamine, minerale, proteine i vlakna u količini od najmanje 20% dnevnih potreba (RDA).

RDA – Recommended Dietary Allowances (preporučene dnevne količine).

Nutritivnu tablicu možete pogledati i preuzeti ovdje

Ljekovitost

Osim što je vrlo ukusno, s nutritivnog gledišta, meso šarana predstavlja vrlo dobar izbor. Jela pripremljena sa šaranom imaju svoju nutritivnu vrijednost, naročito zato što je meso šarana bogato proteinima, koji sadrže vrijedne aminokiseline.Meso slatkovodne ribe, pa tako i šarana, dobar je izvor nekih vitamina ( A, E i B skupine) i minerala (kalij, fosfor), a sadrži elemente u tragovima, npr. molibden, selen i kobalt, koji su važni za normalno funkcioniranje organizma.Vitamini A i E spadaju u prirodne antioksidanse. Vitamin A važan je za vid, zdravu kožu, kosu i sluznice, a vitamin E za rad imunološkog i endokrinog sustava, zaštitu od ateroskleroze, zacjeljivanje rana, a može smanjiti i opasnost od srčanih bolesti, te spriječiti prerano starenje kože.Vitamini B skupine djeluju kako bi potaknuli metabolizam, rast i diobu stanica, te poboljšali rad imunološkog i živčanog sustava. Zajedničkim djelovanjem mogu suzbiti stres, depresiju i bolesti srca i krvnih žila.Kalij i fosfor igraju važnu ulogu u organizmu. Kalij regulira razinu pH, od koje zavise brojne druge tjelesne funkcije, primjerice krvni tlak, a također je neophodan u metabolizmu proteina i ugljikohidrata.Fosfor, drugi najzastupljeniji mineral u tijelu, važan je za oblikovanje i zdravlje kosti. Potiče stezanje mišića i pridonosi rastu i obnavljanju tkiva, proizvodnji energije, prijenosu živčanih impulsa te radu srca i bubrega.

Kupovanje i čuvanje

Ukoliko niste strastveni ribič, koji šarana, uz strpljivo čekanje, ulovi mamcem na udici, možete ga odabrati i kupiti u svakoj boljoj ribarnici. Ovo je jedina riba koja se u ribarnicama drži živa, ali je možete kupiti i cijelu držanu na ledu ili već narezanu na odreske.Kao i kod svake druge ribe, svježina šarana prepoznaje se po prozirnosti očiju, boji škrgi, mirisu i čvrstoći. Izvana ima vrlo malo ljuski, a meso je bijelo i malo crvenkasto oko kosti. Najbolji su dvogodišnji šarani težine 1-2 kg. Svježe kupljeni šaran koristite odmah, ili najkasnije do 2 dana od kupnje. Čuvajte ga u hladnjaku na 4°C. Zamrznutog šarana čuvajte u zamrzivaču najduže 6 mjeseci.

Priprema jela sa šaranom

Cijelog šarana možete pripremati na plavo ili peći. Odreske i filete šarana možete kuhati, pirjati, peći na roštilju ili rašljama, pohati i pržiti.Kod pripreme šarana na plavo nije potrebno skidati ljuske kako ne biste skinuli sluz, koja će ribi prilikom kuhanja na pari dati plavkastu boju.Prije pečenja, šarana možete začiniti samo solju i paprom, ili ga možete špikovati slaninom. Pecite ga na podlozi od korjenastog povrća, a tijekom pečenja podlijevajte ga vinom ili pivom.Najpoznatija jela sa šaranom, među kojima se ističe fiš-paprikaš, ipak najbolje pripremaju Slavonci. Velika količina luka dat će mu potrebnu gustoću, a masnija riba poput šarana upotpunit će se aromom ljute paprike, češnjaka i bijelog vina. Idealan prilog za fiš su domaći široki rezanci.Za pirjanje, odreske šarana prvo lagano popecite na ulju, a zatim ih podlijevajte temeljcem, vinom ili pivom.Ukoliko ga pripremate na roštilju, odreske šarana začinite, prelijte uljem i ostavite marinirati oko sat vremena. Pecite ih na jačoj vatri kako bi dobili lijepu boju, ali ne na otvorenom plamenu. Poslužite ih uz šampinjone s roštilja i začinjeni maslac. Za paniranje odrezaka šarana koristite kukuruzno brašno, u koje ste umiješali mljevenu crvenu papriku. Uz pohani šaran kao prilog možete poslužiti krumpirovu salatu ili pečeni krumpir. Začinjene odreske ili filete šarana možete umakati u pripremljeno lijevano ili pivsko tijesto i pržiti u dubokom ulju. Poslužuje se s kiselim krastavcima, ljutikom i umakom od hrena s vrhnjem.


IZVOR:   

email iconKontaktirajte nas
Opreativni program za pomorstvo i ribarstvo